Хипертония и прогресивна мускулна релаксация

За хората страдащи от хипертония е важно да се научат да се справят със стреса. Прогресивната мускулна релаксация помага да се намали мускулното напрежение, което е причинено от стрес.

 
Целта на прогресивната мускулна релаксация е да изпитате съзнателно разликата между напрягане и отпускане, както и между прилагане на натиск и понижаване на налягането. Всички мускули на тялото - от главата до петите - съзнателно се напрегнат и след това се отпускат. Когато намалее напрежението на мускулите причинено от стрес, намалява и самият стрес.
Упражненията се провеждат в седнало положение със затворени очи.
Прогресивната мускулна релаксация може да се извършва при почти всякакви условия, например през нощта, преди да заспите, по време на среща, в ситуации на страх, по време на изпит, в офиса, в самолета/ влака или по време на кратки паузи при дълго пътуване с кола, както и много други ситуации.

Насоки за извършване на прогресивна мускулна релаксация
• Първоначално се фокусирайте върху група от мускули, напр. тези на дясната ръка. Свийте ръката в юмрук и я извийте нагоре. Почувствайте напрежението в мускулите на дясната ръка и още повече увеличете натиска.
• Задръжте напрежението за приблизително 5 - 8 секунди.
• След това съзнателно отпуснете ръката в продължение на около 30 секунди. Повторете упражнението.
• След почивка от около 40 секунди преминете към следващата група от мускули.

С течение на времето, участникът получава усещане за свиване (напрягане) и отпускане. Едва тогава може осъзнато да бъде взето решение за увеличаване броят и честотата на упражненията. Важно е да се знае също кога човек трябва да спре, за да не позволи на положителния ефект от прогресивна мускулна релаксация да се превърне в отрицателен.

 

Хипертония и стрес