Препоръки за хранене за хора страдащи от хипертония

Напитки

Пийте 1-2 литра течности на ден, за предпочитане под формата на неподсладени напитки, като например питейна вода/минерална вода или плодови/билкови чайове.

Консумирайте кофеинови напитки (кафе, черен/зелен чай) в умерени количества.

 

Зеленчуци

Яжте 3 порции зеленчуци на ден, като най-малко една от тях да е от сурови зеленчуци (1 порция = най-малко 120 г зеленчуци като гарнитура или салата).

 

Плодове


Консумирайте 2 порции плодове на ден (1 порция = най-малко 120 грама).

Всеки ден по една от порциите плодове или зеленчуци могат да се заменят с 200 мл неподсладен плодов или зеленчуков сок.

 

Пълнозърнести продукти и варива, другите зърнени продукти и картофи

При всяко основно хранене, приемайте по 1 гарнитура на основата на нишесте (т.е. 3 порции на ден, 1 порция = 75-125 гр хляб или 60 - 100 гр варива [неварено тегло], например леща/нахут или 180 - 300 гр картофи или 45 - 75 грама паста/царевица/ориз/други зърнени продукти] [неварено тегло], от които, ако е възможно две порции трябва да бъдат под формата на пълнозърнести продукти.

 

Мляко, млечни продукти, месо, риба и яйца

Яжте по 1 порция месо, риба, яйца, сирене или други източници на протеин на ден като ги редувате (1 порция = 100 - 120 грама месо/риба [неварено тегло] или 2 - 3 яйца или 200 гр нискомаслено крема сирене/извара или 60 грама твърдо сирене).

Яжте наденица, сухо месо, бекон или колбаси не повече от веднъж седмично. Хранете се с риба веднъж или два пъти седмично.

Допълнително консумирайте по 3 порции мляко или млечни продукти на ден, като за предпочитане са нискомаслените варианти (1 порция = 200 мл мляко или 150-180 грама кисело мляко или 200 грама извара/прясно сирене или 30 - 60гр сирене).

 

Мазнини, масла и ядки

Използвайте 2 - 3 чаени лъжици (10-15 гр) на ден висококачествени растителни масла като рапично масло или зехтин за овкусяване на студена храна (за салатни сосове).

Използвайте 2 - 3 чаени лъжици (10-15 гр) на ден растителни масла като съставка в приготвянето на топла храна (при печене): Препоръчва се това да е зехтин.

Ако е необходимо, използвайте 2 чаени лъжици (10 гр) на ден, животински мазнини, намазани на филия хляб (масло или маргарин).

Ежедневната консумация на една порция ядки е препоръчителна (1 порция = 20 - 30 г бадеми, орехи или лешници).

 

Сладкиши, солени закуски и енергийни напитки

Консумирайте сладкиши и подсладени напитки (например безалкохолни напитки, студен чай, енергийни напитки) в умерени количества. Консумирайте не повече от 1 порция дневно (например 1 порция = 1 шоколад, 3 бисквити, 1 малко парче торта, 1 топка сладолед, 200 мл подсладена напитка). Въздържайте се от солени закуски, доколкото е възможно.

Ако консумирате алкохол, пийте в умерени количества и като част от храненето. За мъжете не повече от 2 чаши вино или бира, за жените - не повече от 1 чаша. Задължително трябва да имате дни без алкохол.

 

Хипертония и хранене