Хипертония и спорт

Редовното спортуване е много важно за хора страдащи от хипертония по две основни причини. Първо, упражненията помагат за редуциране на теглото. Движението предотвратява затлъстяването, една от основните причини за хипертония. На второ място, редовните упражнения подобряват работата на сърдечно-съдовата система, което от своя страна води до понижаване на кръвното налягане.
Ето защо е важно да се спортува редовно, а натоварването трябва да се съобразява със сърцето и кръвоносната система. Бойните изкуства и атлетичните спортове например не са подходящи, защото могат да доведат до прекалено натоварване, а оттам и до покачване на кръвното налягане.

Какво е важно да следите:


• Необходимо е да си направите медицински преглед с цел да се отговори на следните въпроси: Кой спорт е подходящ във Вашия случай? Какво натоварване може да поеме сърцето Ви (ЕКГ)?
• В случай на кръвно налягане над 200/120 mmHg в състояние на покой, спортът задължително трябва да се избягва.
• От голямо значение са продължителността и интензивността на спортуване. Препоръчителни са 3-4 тренировки седмично с продължителност 30-60 минути. Интензитетът може да бъде увеличен, но бавно и постепенно.
• По време на тренировката задължително трябва да се следи пулса с помощта на специален уред и при необходимост да се правят кратки почивки. (Ориентировъчна стойност за нормален пулс по време на тренировка се получава като от 180 се извади възрастта в години: Пулс = 180 - възрастта).
• Тренировката трябва да започне с предварително загряване и да приключи постепенно.

Дори и тези хора, които не са любители на спорта, не трябва да живеят без физическа активност. Има прости начини, с които да се раздвижват:

• Изкачване на стълбите вместо използване на асансьора
• Каране на велосипед вместо качване на автобус
• Редовни разходки

В заключение може да се каже, че спортът и физическата активност стават антихипертензивна терапия само, ако те са планирани, структурирани, организирани и се провеждат постоянно. При тези условия се наблюдават положителни ефекти не само в понижаване на кръвното налягане, а също така и в различни заболявания, рискови фактори и усложнения. В допълнение, пациентите с хипертония значително подобряват качеството си на живот.

 

Кой спорт е подходящ

Много подходящ

Средно подходящ

Неподходящ

Скандинавско ходене
Джогинг
Колоездене 
Плуване    

Ски бягане

Каране на ролери (кънки)

Тенис

Тенис на маса

Гребане

Бойни изкуства с ниско напрежение

Атлетика

Бадминтон

Скуош

Баскетбол

Хокей

Бойни изкуства с високо напрежение