Здравословно хранене при хора страдащи от хипертония

Избягвайте храни богати на сол и като цяло намалете приема на сол

Ако кръвта съдържа повишено количество сол, бъбреците задържат повече и отделят по-малко вода. В резултат на това се увеличава количеството кръв, което води до повишаване на кръвното налягане. Ако това се случва постоянно, страдащият може да развие високо кръвно налягане.

Кои храни трябва да бъдат избягвани?
• Готови и консервирани храни
• Солени бисквити
• Мариновани, осолени и пушени меса и риба

Как може да бъде намален приема на сол?
• Избягвайте овкусители
• Не добавяйте допълнително сол
• При приготвянето на храната използвайте свежи билки и подправки
• Проверявайте съдържанието на натрий в минералната вода

Съвети за готвене с ниско съдържание на сол:
• Приготвяйте картофи, без предварително да ги варите в солена вода
• Добавяйте сол към водата за готвене единствено на тестени изделия, ориз и картофи
• Подсолявайте месото само по време на печене или след това
• Готвенето на пара, във фолио или печенето помагат на храната да запази собствения си вкус

Избирайте храна, която е вкусна дори без използване на сол!

 

Обърнете внимание на видовете мазнини, които избирате и намалете приема на мазнини като цяло.

На какво трябва да се обърне внимание при избора на мазнини?

• Избягвайте животински мазнини като масло, бекон и сланина

• Изберете мазнини с високо ниво на поли- или мононенаситени мастни киселини (зехтин, слънчогледово, ленено или соево масло)

Как може да се намали общия прием на мазнини?

• Избирайте храни с ниско съдържание на мазнини

• Приготвяйте храната си по начини, които изискват по-малко мазнини (напр. тигани с покритие, фолио, грил и т.н.),

• Отстранете мазнините на повърхността на съда при приготвяне на супи и сосове.

 

Избирайте храни, които са богати на калий и фибри

Диети богати на калий и фибри
Диета, която е богата на калий и фибри обикновено води до леко понижаване на кръвното налягане.
Калият стимулира отделянето на вода, напрежението в кръвоносните съдове намалява и кръвното налягане се понижава.

Храни богати на калий:
• Пълнозърнести продукти
• Картофи
• Зеленчуци като спанак, броколи, зелена салата, печурки
• Ядки, сушени плодове, банани
• Риба

При накисване на зеленчуците във вода или готвене калият преминава в течността. Ако изхвърлите тази течност, калият се губи.

Фибрите водят до по-дълго и по-добро сдъвкване на храната. Това създава усещане за ситост, кръвната захар се покачва по-бавно, а храносмилането се регулира. Диета, която е с високо съдържание на фибри, може да помогне за предотвратяване на стомашно-чревни разстройства (например запек, рак на дебелото черво, хемороиди, и т.н.), метаболитни заболявания (например затлъстяване, диабет) и сърдечно-съдови заболявания (например атеросклероза, хипертония).

Храни богати на фибри:
• Зърнени храни
• Зеленчуци (брюкселско зеле, моркови, копър, карфиол и т.н.)
• Варива (леща, грах, боб)
• Плодове (ябълки, портокали, банани, киви и т.н.)
• Ядки (лешници, бадеми, фъстъци)

 

Уверете се, че получавате необходимата за Вас енергия

Важно е да избягвате приема на излишни калории, тъй като те предизвикват затлъстяване. Това включва алкохол и сладки храни и напитки. От решаващо значение за поддръжката на нормално тегло и физическата активност.