Хипертония и ежедневна почивка

За хората страдащи от хипертония е важно да се научат да се справят със стреса. Има различни варианти за справяне със стреса в натовареното ежедневие.

Всеки човек трябва да има почивка веднъж годишно с продължителност най-малко три седмици. Това се отнася най-вече за хората страдащи от хипертония. За тях е препоръчително също така да избират спокойни места за отдих, с умерен климат. Трябва да се избягват райони с бързи промени в климата, както и такива с висока влажност и високи температури.

Разбира се, освен от продължителните почивки, има и други възможности за осигуряване на спокойствие в ежедневието. От една страна, това може да бъде промяна в нагласите и начина на мислене, а от друга страна - в дейностите, които засягат ежедневния живот.

Нагласи и поведение:
• Избягвайте негативните предположения (напр. на мен не ми върви в нищо, Аз не мога да направя това, и т.н.) и ги заменете с положителни нагласи и очаквания (напр. Аз мога да направя това, Аз ще успея, и т.н.).
• Ако се изправяте пред предизвикателство или неприятна ситуация, представете си какво би могло да стане в най-лошия случай. Помислете за начин, който да ви помогне да излезете от тази ситуация и дори да я обърнете във ваша полза.
• Оценявайте критичните ситуации положително. Намерете положителната страна на опонента си. Опитайте се да разберете неговата постъпка и защо той/тя взема тези решения. След това отново се върнете към конкретната ситуация.
• Решете вътрешните си конфликти. Това ще ви помогне да постигнете по-спокойна нагласа.
• Анализирайте нещата, които Ви смущават. След като знаете какво Ви тревожи, помислете как могат да се минимизират или елиминират тези дразнители

Ежедневни дейности
• Давайте си паузи за почивка - както по време на работа, така и през почивните дни. Осигурявайте си и достатъчно сън.
• Насърчавайте позитивното общуване.
• Старайте се да разрешите проблемите в отношенията си. Проблемите свързани с брака или съжителството имат отрицателно въздействие и причиняват стрес.
• Организирайте свободното си време така, че да Ви стимулира и разнообрази. Може да се регистрирате например в спортен клуб. Изберете спорт, който да съвпада с Вашата физика, да няма състезателен характер и да подобрява общия тонус.

Хипертония и стрес