Хипертония и автогенна тренировка

За хората страдащи от хипертония е важно да се научат да се справят със стреса. Автогенната тренировка помага на човек да бъде уверен в ежедневието си, да преживява по-леко стресовите ситуации и като цяло да се чувства добре.

С автогенната тренировка се постига успокоение чрез мълчаливо повтаряне на фрази и визуализации (самовнушение), например: "Ръката ми се затопля" или "Сърцето ми бие спокойно, силно и равномерно". Повтарянето на изрази (формули) има балансиращо влияние върху вегетативната нервна система и по този начин се освобождават по-малко хормони на стреса.

Методът е еднакво подходящ както за деца и тийнейджъри, така и за възрастни.

Основните упражнения включват:

• Упражнение за тежест: Концентрирате се върху определена част на тялото, обикновено ръката или крака. Примерната формула може да бъде: "Ръката ми е много тежка". По-късно може да разширите тежестта и в други части на тялото, а след това върху цялото тяло.

• Упражнение за топлина: Както и в упражнението за тежест, първоначално се предлага да обхванете определена част от тялото. По-късно успокояващата топлина се разпространява по цялото тяло.

• Упражнение за дишане: Формулата може да бъде: "Дишането ми е много спокойно”

• Упражнение за стомах: Концентрирайте се върху горната част на корема. По този начин топлината се насочват към тази част на тялото.

• Упражнение за сърце: Биенето на сърцето на всеки човек се регулира и успокоява чрез концентрация върху самото сърцебиене.

• Упражнение за чело: Формулата може да бъде: "Главата ми е лека”

Упражнение за тежест: Концентрирате се върху определена част на тялото, обикновено ръката или крака. Примерната формула може да бъде: "Ръката ми е много тежка". По-късно може да разширите тежестта и в други части на тялото, а след това върху цялото тяло.

Всяко упражнение има своите специфики (например упражненията "тежест", "топлина" и "дишане") са с обща продължителност от около 3-5 минути. Те се изпълняват в седнало положение (може да бъде и в легнало положение - зависи от конкретния случай) със затворени очи.

Автогенната тренировка трябва да се проведе в затъмнена и възможно най-спокойна стая. За усвояване на правилната техника при провеждане на автогенна тренировка е добре да се доверите на професионалист.

Хипертония и стрес